تچان در هنر

حالت تچان در هنر

معنی تچان را میدانید؟ تچان یعنی غرق شدگی هنگام انجام یک کار.

سیژنتمیهالی تچان را بر پایه انگیزش میداند و میگوید زمانی که درباره چگونگی کار نقاشان مطالعه میکرد به این نتیجه رسیده بود که نقاشان هنگام کار، گرسنگی، تشنگی و خستگی احساس نمیکنند و تنها روی نقاشی و طرحی که میکشند تمرکز دارند ولی به محض تمام شدن کار دیگر آن دلبستگی و تمرکز را از دست میدادند. او از این مطالعه نتجیه گرفت که خروجی کار برای آنها آنقدر مهم نبوده و لذت کارهایی که در طول کشیدن نقاشی ها انجام میدادند برایشان اهمیت داشته.

تاحالا شده وقتی در حال انجام کاری هستید و انقدر روی آن تمرکز دارید که زمان و مکان اطراف خود را حس نکنید؟گاهی وقت ها افراد هنری آنقدر با عشق و علاقه مشغول کار میشوند که تا به خودشان می آیند متوجه میشوند ساعت ها گذشته است و انگار توی خواب و رویا بوده اند و اصلا متوجه گذر زمان نشده اند.

خود من با اینکه میتوانم سه یا چهارتا کار همزمان را انجام بدهم اما بعضی وقت ها که غرق در انجام یک کار هنری بودم، وقتی خواهرم با من حرف میزد میشنیدم اما اصلا متوجه نمیشدم چه میگوید یا بیشتر وقت ها گرسنگی و خواب برایم ارزش نداشتند و تمام تمرکزم روی کاری بود که انجام میدادم.

نویسنده ای که ساعت ها غرق در نوشتن میشود، نوازنده ای که از یک جایی به بعد خود به خود مینوازد……

چقدر زیباست تچان در هنر یا هرکاری که به آن علاقه دارید و آن را با لذت انجام میدهید.

اگر دنبال اشتیاق و علاقه ی خود بروید و آن کاری را انجام بدهید که تک تک سلول های بدن شما آن را درخواست میکند، حتما این حالت را تجربه خواهید کرد.

این اشتیاق و علاقه باعث میشوند نیرویی به شما داده شود که بتوانید به وسیله ی آن به هرچیزی که میخواهید برسید. اما موفقیت از دلخوشی تنها به دست نمی آید و موفقیت با تمرین و خلق کردن مستمر به دست می آید.

انیمیشن soul را دیده اید؟ اگه ندیده اید لحظه ای معتل نکنید و ببینید، در قسمتی از این انیمیشن موجودات بزرگ و سیاه رنگی در فضایی بی انتها در خودشان غرق اند و بی هدف راه می روند.این موجودات همان انسان هایی هستند که در زمین(دنیای واقعی) هنگام کار بیش از حد در آن غرق شده اند و گویی خودشان را گم کرده اند و روح هایی به کمک آنها میروند و آن هارا به زندگی برمیگردانند زیرا غرق شدن بیش از حد آنها باعث شده بود زندگی کردن را فراموش کنند و این مخرب بود. پس مراقب باشید به آن غول های سیاه تبدیل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *