طراحی بصری یا(visual design) چیست؟

طراحان بصری حلال مشکلات دنیای طراحی هستند. به جای اینکه فقط برندها را زنده کنند، آنها نقشی کلیدی در تعریف آنچه در سبک  منحصر به فرد یک برند است، ایفا می کنند. آنها علاوه بر ایجاد طرح های زیبا، می دانند که چگونه مفاهیم طراحی و تصمیمات پشت کار خود را توضیح دهند. بسیاری از کارهای آنها با طراحی گرافیکی و طراحی رابط کاربری همپوشانی دارد، اما آنها فراتر از کار بر روی طرح های فردی هستند و مسئولیت کل برند بصری یک شرکت را بر عهده دارند.

“طراحی بصری” یک اصطلاح جدیدتر در دنیای طراحی است، و زمانی که در عنوان شغلی ظاهر می شود، معمولاً این نقش شامل همه چیز از ساخت طرح های فردی گرفته تا مالکیت برند بصری به روشی جامع تر است.

طراحان بصری به ندرت روی محصولات چاپی کار می کنند، اما به درک قوی از طراحی گرافیک، طراحی هویت و برندسازی نیاز دارند. آنها همچنین باید مهارت های پیام رسانی بصری و ارتباطی استثنایی داشته باشند.

طراحان بصری در کارهای روزمره خود کارهای مختلفی انجام می دهند. این کمی ترکیبی بین طراح گرافیک و طراح رابط کاربری است، اما با یک لایه اضافی از مهارت‌ها در ترکیب قرار گرفته است. طراحان بصری باید تجربه کاربر، رابط کاربری و طراحی وب را درک کنند. در عین حال – در حالی که آنها مجبور نیستند نحوه کدنویسی را بدانند – دانستن اصول برنامه نویسی (مانند HTML، CSS و کمی جاوا اسکریپت) احتمالاً به شما کمک می کند تا استخدام شوید و در حین کار سود زیادی داشته باشید.

مشاغل طراحی گرافیک سنتی، در حالی که هنوز وجود دارند، در حال کاهش هستند. واقعیت این است که اگر در سال 2021 (و بعد از آن) مهارت های وب را نداشته باشید، یافتن کار پردرآمد برای شما به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود. تقریباً هر برندی در حال حاضر در وب حضور دارد و بسیاری از آنها حضور آنلاین قوی‌تری نسبت به چاپ دارند. برای این منظور، دانستن نحوه طراحی برای وب به شما موقعیت بسیار قوی تری در بازار کار می دهد.

طراحان بصری هنرمندان و استراتژیست های دیجیتال هستند. آن‌ها رویاپردازان خلاقی هستند که در پشت همه چیز از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌تان گرفته تا لوگوهای برند و جلد کتاب‌های الکترونیکی وجود دارند. آنها طراحان گرافیک دنیای دیجیتال هستند و نقش مهمی در طراحی تجربیات آنلاینی دارند که هر روز با آنها در تعامل هستید.

اما دقیقاً چه تفاوتی با دیگر طراحان مانند طراحان وب، طراحان گرافیک و طراحان UX دارند؟ شما می توانید طراحی بصری را به عنوان چتری برای انواع مختلف کارهای طراحی دیجیتال در نظر بگیرید. طراحان بصری همه چیز را طراحی می کنند، از قاب سیمی گرفته تا لوگو گرفته تا اینفوگرافیک و شمایل نگاری. اگرچه طراحان بصری بر روی پروژه‌های چاپی کار می‌کنند، برخلاف طراحان گرافیک، عمده کار آنها برای محصولات دیجیتال انجام می‌شود.

اصول و ابزارهای طراحی بصری
با یادگیری اصول تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری، تئوری رنگ ها و تایپوگرافی، پایه ای محکم در طراحی بصری برای خود بسازید. با استفاده از محبوب‌ترین نرم‌افزار طراحی جهان، Adobe Creative Suite، این مهارت‌ها را در عمل به کار می‌گیرید و پروژه‌های طراحی با کیفیت بالا را برای شروع نمونه کار حرفه‌ای خود ایجاد می‌کنید.

  • User Experience / User Interface Design
  • Color Theory
  • Typography
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe InDesign
  • Figma

 

طراحی بصری در مورد ایجاد و سازگار کردن زیبایی شناسی کلی یک محصول است. برای ایجاد سبک زیبایی شناختی یک وب سایت یا اپلیکیشن، ما با عناصر اساسی طراحی بصری کار می کنیم و آنها را بر اساس اصول طراحی مرتب می کنیم. این عناصر و اصول با هم بلوک های ساختمانی طراحی بصری را تشکیل می دهند و درک دقیق آنها در ایجاد یک طراحی بصری از هر محصول بسیار مهم است.
عناصر

خطوط (مستقیم / منحنی / هندسی / ارگانیک) – از آنها برای ایجاد تقسیمات، بافت ها و اشکال استفاده کنید.

اشکال – از خطوط، رنگ های مختلف و غیره برای ایجاد مناطق محصور/خوددار استفاده کنید.

فضای منفی/فضای سفید – از ناحیه خالی اطراف یک شکل “مثبت” برای ایجاد یک جلوه شکل/زمین یا به طور کلی آرام کردن طرح استفاده کنید.

حجم – از این برای نشان دادن کامل بودن کامل هر سه بعد عناصر در صفحات دو بعدی استفاده کنید.

مقدار – از این برای تنظیم رابطه بین روشنایی و تاریکی، معمولاً از طریق یک منبع نور برای ایجاد سایه ها و هایلایت استفاده کنید.

رنگ – از این برای تنظیم تم/تن و جلب توجه استفاده کنید.

بافت – از این برای تعریف سطح یک شی استفاده کنید.

اصول

unity – از این برای ایجاد هماهنگی بین عناصر صفحه استفاده کنید، بنابراین به نظر می رسد که آنها به یکدیگر تعلق دارند و کاربران با چیدمان های آشفته (مثلاً نامرتب) منحرف نشوند.

Gestalt – از این اصول در مورد نحوه درک افراد از اشیاء استفاده میشود.

Hierarchy – برای نشان دادن اهمیت از مکان، فونت و غیره استفاده میشود.

Balance- از این برای توزیع یکنواخت عناصر استفاده میشود.

Contrast – از تفاوت رنگ و غیره برای برجسته کردن عناصر استفاده میشود.

Scale – از این برای تأکید بر عناصر برای تعیین اهمیت یا عمق استفاده میشود.

Dominance – از اندازه، رنگ و غیره یک شی برای برجسته کردن آن استفاده میشود.

سه نمونه از اثرات پیروی (یا عدم پیروی) از اصول طراحی بصری.

طراحی بصری دقیق + قابلیت استفاده خوب = طراحی موفق
به عنوان یک طراح بصری، باید تلاش کنید تا محتوایی ایجاد کنید که سازگار و قابل پیش بینی باشد، اما در عین حال به طور قابل توجهی متمایز باشد. شما این کار را انجام می دهید تا زمینه مورد نیاز کاربران را فراهم کنید. یک طراح بصری می خواهد انتظارات کاربران را برآورده کند تا آنها برنده شوند و اعتماد آنها را حفظ کنند و آنها را با حضور یک برند منحصر به فرد تحت تاثیر قرار دهند. راهنماهای سبک برند معمولاً استانداردهایی را در مورد استفاده از رنگ، تایپوگرافی و غیره تعریف می کنند. با این حال، برخی از اصول طراحی بصری جهانی هستند. به عنوان مثال، کاربران بدون در نظر گرفتن اینکه چه چیزی می خواهید به آنها نشان دهید، از تقسیم بندی و فضای خالی موثر قدردانی می کنند. به همین ترتیب، طراحی بصری باید عاملی در نحوه اعمال کپی رایتینگ باشد. بنابراین، آن کلمات ساده که با دقت انتخاب شده‌اند باید در بخش‌هایی با جای مناسب ظاهر شوند که کاربران بتوانند به راحتی آن‌ها را هضم کنند. به عنوان بخشی از فرآیند طراحی، هنگام قضاوت در مورد بهترین رویکرد طراحی بصری در مورد رنگ، کنتراست و غیره، دسترسی را فراموش نکنید.

در اینجا، ما شما را با عناصر طراحی بصری آشنا می کنیم:

خط، شکل، فضای منفی/سفید، حجم، ارزش، رنگ و بافت. در حالی که بررسی دقیق هر عنصر معمولاً در کار روزانه شما به عنوان یک طراح ضروری نیست، اصول طراحی – نحوه قرار دادن عناصر در کنار هم برای ساخت صفحات و صفحه نمایش برنامه ها به طور بهینه – نقش مهمی در نقش شما ایفا می کند. یادگیری چگونگی دستیابی به وحدت، گشتالت، سلسله مراتب، تعادل، تضاد، مقیاس، تسلط و شباهت بارها و بارها به شما پاداش خواهد داد. در اینجا، ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه باید این عناصر بصری ضروری را برای ایجاد حداکثر تأثیر در نظر بگیرید. بنابراین، بیایید شروع کنیم.

عناصر طراحی بصری
هر محصول – از محصولات نرم افزاری مانند وب سایت ها و برنامه ها گرفته تا محصولات سخت افزاری مانند توستر و سشوار – می تواند به عناصر اساسی طراحی بصری تقسیم شود، همانطور که توسط آلن هاشیموتو، دانشیار طراحی گرافیک و هنر کامپیوتر در دانشگاه ایالتی یوتا توضیح داده شده است. و مایک کلایتون، مدیر و دانشیار هنرهای گرافیک کامپیوتری در دانشگاه ورد تجسم، در کتاب خود، مبانی طراحی بصری: رویکرد دیجیتال. این المان ها ابزار اولیه ای هستند که ما طراحان بصری در کارهای روزمره خود از آن ها استفاده می کنیم و قطعا داشتن شناخت اولیه از آن ها پیش نیاز کار است.

خط
خطوط، خطوطی هستند که دو نقطه را به هم متصل می کنند و اساسی ترین عنصر طراحی بصری هستند. ما می توانیم از آنها برای ایجاد اشکال استفاده کنیم و وقتی آنها را تکرار می کنیم، می توانیم الگوهایی ایجاد کنیم که بافت ایجاد می کنند.

یک خط دو نقطه را به هم متصل می کند و ساده ترین عنصر طراحی است. به این ترتیب، در دنیای طراحی نمی‌توانید چیزی پایین‌تر از یک شیء تک‌بعدی پایین بیاورید. (در علم، شما می توانید، اما این داستان دیگری است.)

اگرچه خطوط ساده هستند، اما می‌توانند ویژگی‌های متنوعی داشته باشند که به ما امکان می‌دهد طیف وسیعی از عبارات را منتقل کنیم. به عنوان مثال، خطوط می توانند ضخیم یا نازک، مستقیم یا منحنی باشند، دارای عرض یا مخروطی یکنواخت باشند، هندسی (یعنی به نظر می رسد که توسط خط کش یا قطب نما کشیده شده اند) یا ارگانیک (یعنی به نظر می رسد که با دست کشیده شده اند) باشند. .

خطوط ساده هستند، اما می توانند احساسات مختلف را با استفاده از ویژگی های مختلف منتقل کنند.

 

شکل
شکل‌ها نواحی مستقلی هستند که معمولاً توسط خطوط تشکیل می‌شوند (اگرچه ممکن است با استفاده از رنگ، ارزش یا بافت متفاوت نیز ایجاد شوند). یک شکل دو بعد دارد: طول و عرض.

ما تمایل داریم اشیاء را با شکل اصلی آنها شناسایی کنیم و با بررسی دقیق‌تر فقط روی جزئیات (مانند خطوط، ارزش‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها) تمرکز می‌کنیم. به همین دلیل، اشکال عناصر حیاتی هستند که ما طراحان برای برقراری ارتباط سریع و موثر از آنها استفاده می کنیم.

منفی/فضای سفید
فضای منفی (همچنین به عنوان فضای سفید شناخته می شود) ناحیه خالی اطراف یک شکل (مثبت) است. رابطه بین شکل و فضا شکل/زمین نامیده می شود که در آن شکل شکل و ناحیه اطراف شکل زمین است. باید توجه داشته باشیم که هنگام طراحی اشکال مثبت، همزمان در حال طراحی فضاهای منفی نیز هستیم. فضای منفی به اندازه خود شکل مثبت مهم است – زیرا به تعیین مرزهای فضای مثبت کمک می کند و تعادل را در ترکیب بندی به ارمغان می آورد.

 

فضای منفی که فضای سفید نیز نامیده می شود، ناحیه خالی اطراف یک شکل مثبت است. می‌توانید این را به‌عنوان یک توپ آبی که در برابر یک مستطیل آبی روشن قرار گرفته است ببینید – یا اینکه آیا این یک مستطیل آبی روشن با سوراخی در آن است؟

حجم
حجم برای تصاویری که سه بعدی هستند و طول، عرض و عمق دارند اعمال می شود. ما به ندرت از حجم در طراحی بصری استفاده می کنیم، زیرا اکثر محصولات دیجیتال در نهایت بر روی صفحه نمایش دو بعدی مشاهده می شوند، اگرچه برخی از برنامه ها و وب سایت ها از مدل ها و گرافیک های سه بعدی استفاده می کنند. (هر چند از نظر فنی، تصاویر سه بعدی مشاهده شده در صفحه دو بعدی همچنان تصاویر دو بعدی هستند.)

حجم دارای 3 بعد طول، عرض و عمق است. این تصویر شبیه سازی حجم در گرافیک دو بعدی است.

مقدار
مقدار، به سادگی، روشنایی و تاریکی را توصیف می کند.

مقدار نور در مقابل مقدار تاریک: مقدار روشنایی و تاریکی را توصیف می کند.

طرحی با تضاد زیاد مقادیر (یعنی طرحی که از مقادیر روشن و تاریک استفاده می‌کند) حس وضوح ایجاد می‌کند، در حالی که طرحی با مقادیر مشابه و نزدیک به هم باعث ایجاد حس ظرافت می‌شود. همچنین می‌توانیم از مقدار برای شبیه‌سازی حجم در دوبعدی استفاده کنیم، به عنوان مثال، با استفاده از مقادیر روشن‌تر در جایی که نور به جسم برخورد می‌کند و مقادیر تیره‌تر برای سایه‌ها.

 

رنگ
رنگ عنصری از نور است. تئوری رنگ شاخه ای از طراحی است که بر ترکیب و استفاده از رنگ های مختلف در طراحی و هنر متمرکز است. در تئوری رنگ ها، تمایز مهمی بین رنگ هایی که به صورت تفریق آمیخته می شوند و رنگ هایی که به صورت افزودنی با هم ترکیب می شوند، وجود دارد.

در رنگ، رنگ ها به صورت تفریقی با هم مخلوط می شوند زیرا رنگدانه های موجود در رنگ ها نور را جذب می کنند. هنگامی که رنگدانه های مختلف با هم مخلوط می شوند، این مخلوط طیف وسیع تری از نور را جذب می کند و در نتیجه رنگ تیره تر می شود. ترکیب کم رنگ فیروزه ای، سرخابی و زرد باعث ایجاد رنگ مشکی می شود. ترکیبی از رنگ‌ها در رنگ و چاپ سیستم رنگی CMYK (یعنی فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی) را تولید می‌کند.

در طراحی دیجیتال، جایی که محصول روی صفحه نمایش داده می‌شود، رنگ‌ها به‌صورت افزودنی با هم ترکیب می‌شوند، زیرا صفحه‌نمایش نور ساطع می‌کند و رنگ‌ها بر این اساس به یکدیگر اضافه می‌شوند. هنگامی که رنگ های مختلف روی صفحه نمایش با هم مخلوط می شوند، این مخلوط طیف وسیع تری از نور ساطع می کند و در نتیجه رنگ روشن تری ایجاد می شود. ترکیبی از رنگ‌های قرمز، آبی و سبز روی صفحه نمایش، نور سفید تولید می‌کند. ترکیبی از رنگ ها در صفحه های دیجیتال سیستم رنگی RGB (به عنوان مثال قرمز، سبز، آبی) را تولید می کند.

بافت
بافت کیفیت سطح یک جسم است.

بافت را می توان با الگوی مکرر خطوط یا با استفاده از تصاویر کاشی کاری شده بافت ها ایجاد کرد. در بالا، خطوط مورب جلوه «گیر» را به یک مستطیل «صاف» اضافه می‌کنند.

به‌عنوان یک طراح، می‌توانید با دو نوع بافت کار کنید: بافت‌های لمسی، جایی که می‌توانید بافت را احساس کنید، و بافت‌های ضمنی، که در آن‌ها فقط می‌توانید بافت را ببینید – یعنی نه احساس کنید. اکثر طراحان بصری با بافت‌های ضمنی کار می‌کنند، زیرا صفحه‌نمایش‌ها (حداقل تا جایی که در اواسط دهه 2010 پیشرفت کرده بودند) قادر به تولید بافت‌های لمسی نیستند.

عناصر طراحی بصری – خط، شکل، فضای منفی/سفید، حجم، ارزش، رنگ و بافت – اجزای سازنده زیبایی شناسی یک محصول را توصیف می کنند. از سوی دیگر، اصول طراحی به ما می گوید که چگونه این عناصر می توانند و باید برای بهترین نتیجه با یکدیگر همراه شوند. بسیاری از اصول زیر ارتباط نزدیکی دارند و مکمل یکدیگر هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *